Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.

Weather Cloudy
°20

Zonder titel

Jeanne van der Horst

Objectnummer
1993101
Jaar:
1993
Afmeting:
7 x 3 m. en 2 x 3,5 m
Materiaal:
2 installaties met fotopanelen
Wijk:
1
Locatie:
Museumstraat 67, in schoolgebouw

Het moderne trappenhuis van de Leonardoschool valt een beetje uit de toon vergeleken bij de rest van het statige gebouw.

Dat zit zo: dit gebouw werd aan het begin van de twintigste eeuw ontworpen, maar toen de leerlingenaantallen in de binnenstad op een gegeven moment terugliepen, had de school niet langer behoefte aan zo’n enorm gebouw. Een gedeelte van het pand kreeg dus een andere bestemming. Omdat scholieren niet langer gebruik konden maken van het monumentale trappenhuis in het pand, werd er een nieuw trappenhuis gebouwd, van beton en staal.

Kil

Zowel scholiern als docenten vonden het nieuwe trappenhuis kil en naargeestig en dus werd de hulp van kunstenaar Jeanne van der Horst ingeschakeld. Zij fotografeerde architectonische details als traptreden, leuningen, tegels en ramen in het oorspronkelijke, historische trappenhuis en ordende deze tot een nieuw bouwwerk.

Zigzag

Het eerste bouwwerk is een lange rij foto’s die samen weer een trappenhuis vormt. De rij zigzagt omhoog en lijkt te zeggen: ‘Kom maar, je kunt het, nog een paar treden!’ Perfect voor leerlingen op weg naar hun les. In het tweede bouwwerk zie je bogen en gangen, maar niet zoals je ze gewend bent. Ze zijn verknipt, gespiegeld en op zijn kop geplaatst - alsof je een monumentale gang door een caleidoscoop bekijkt.

Locatie