Omwikkeling
Charles Vergouwen
Op het Grote Kerksplein staat een gesluierde figuur. Sommigen zien er een moslima in of een non, anderen denken dat het Sint Sura is, de plaatselijke heilige die de Grote Kerk gesticht zou hebben. Maar als je van dichtbij kijkt, zie je dat er helemaal niemand in de sluier zit.
(On)zichtbaar
Charles Vergouwen, de maker van dit beeld, heeft dat niet voor niks gedaan. Hij werd namelijk gefascineerd door de onzichtbare kant van beelden. Dat bedoelde hij zo: elk beeld heeft een zichtbare kant, zoals in dit geval de bronzen sluier. Die kun je zien, aanraken en je kunt eromheen lopen.
Het beeld heeft ook een onzichtbare kant: dat wat het beeld oproept bij de mensen die ernaar kijken - een bepaalde sfeer, gevoelens of overtuigingen. Dat mensen Sint Sura in dit beeld zien is bijvoorbeeld zo’n onzichtbare gedachte.
Volgens Vergouwen heeft een goed beeldhouwwerk altijd een zichtbare en een onzichtbare kant. Een beeld is er niet alleen om naar te kijken, het belichaamt iets dat dieper gaat.

Omwikkeling
Collectie Dordrechts Museum
1985

Omwikkeling
Collectie Dordrechts Museum
1985